دستگاه بادکن پت | Pet Blowing Machine

 

دستگاه بادکن پت

ویژگی منحصر بفرد دستگاه بادکن پت

به طور خلاصه بهترین بیان در شرح و تعریف دستگاه بادکن پت، به هر آنچه بطری پت پلاستیکی در بازار مشاهده می کنید خلاصه می شود که بوسیله دستگاه بادکن پت تهیه و ساخته شده است. منظور از بطری های پت پلاستیکی همان بطری های شفاف و نازکی است که امروزه کاربرد گسترده آن را در محصولات نوشیدنی علی الخصوص نوشابه و آب معدنی مشاهده می نمایید.

تاریخچه ای از بطری پت که توسط دستگاه بادکن پت ساخته می شود

برای اولین بار در سال (1947) بطری های پلاستیکی (PET) پت به بازار معرفی شدند. از آنجایی که با هزینه ساخت بسیار زیادی همراه بود، استقبال چشمگیری را از سوی تولید کنندگان و مدیران کارخانجات تولیدی شاهد نبود. این تا وقتی بود که در سال (1960) به همت محققان و دانشمندان شیمی، ماده اولیه پلی اتیلن (polyethylene) با فرمول ((C2H4)n) به بازار معرفی شد و از استقبال خوبی به جهت استفاده کارخانه جات تولیدی همراه بود. در بیان ویژگی های منحصر به فردی که دلیل محبوبیت در بین مدیران کارخانه جات تولیدی را به همراه داشت و به سرعت جایگزین بسیار مناسبی برای شیشه در بازار شد ، می توان به موارد و مزیت های زیر اشاره داشت

-         هزینه کم و ارزان بودن نسبت به شیشه

-         شرایط تولید راحت و کم دردسر

-         جابجایی راحت به دلیل وزن به مراتب سبک آن نسبت به شیشه

-         مقاومت عالی در برابر ضربه و شکستگی در جابجایی

-         سازگاری عالی با طبیعت

-        شرح و توضیح تولید بطری پت که توسط دستگاه بادکن پت ساخته می شود

پلی اتیلن ترفتالات، همان مواد تشکیل دهنده بطری پت است که به نام اختصاری (پت) معروف می باشد. مواد (پلی اتیلن ترفتالات) قبل از شروع مراحل ساخت و تولید بطری پت، طی انجام مراحل خاصی توسط دستگاه (پریفرم ساز) به پریفرم آماده مبدل می شود. از اینجا به بعد مراحل ساخت بطری پت توسط دستگاه بادکن پت آغاز می شود.

شرح و توضیح دستگاه بادکن پت

دستگاه بادکن پت از سه قسمت کلی تشکیل می شود که عبارتند از

-         کمپرسور

-         کوره

-         بادکن که همان قسمت اصلی دستگاه نامیده می شود

در قسمت کمپرسور، وظیفه ایجاد حرکت در قسمت های متحرک پنوماتیکی کوره، گرم کردن پریفرم و به حرکت درآوردن قسمت مهم دستگاه که قالب ها را بر روی خود سوار دارد را بر عهده دارد. قسمت قالب ها بعد از اینکه پریفرم بر روی آن سوار می شود، نرم می شود و به قسمت فک دستگاه جذب شده و با انجام فرایند دمش، هوا در داخل قالب های رفته و پریفرم شکل می گیرد.

انواع دستگاه بادکن پت به جهت تولید بطری پت

انواع دستگاه بادکن پت به سه نوع تقسیم بندی می شود که هر کدام از این انواع را برای یک نوع کار مشخص و در محل مختص خود مورد استفاده قرار می دهند. مدل های مختلف دستگاه بادکن پت به شرح زیر است.

1-    مدل دستی

2-    مدل نمه اتوماتیک

3-    مدل تمام اتوماتیک.

شرح مدل اول دستگاه بادکن پت، مدل دستی

در این دستگاه بادکن پت ، کلیه مراحل توسط اپراتور انجام می گیرد. این مدل دستگاه بادکن پت مناسب کارگاه های کوچک با تولیدات بسیار پایین است. در این کارگاه ها اپراتور ها برای ساخت و استفاده از دستگاه بادکن پت، مراحل زیر را به انجام میرسانند

-         ابتدا پریفرم را داخل کوره قرار می دهند

-         در ادامه نسبت به قرارگیری پریفرم از کوره به داخل دستگاه استارت به هدف حذب فک و دمش هوا اقدام می نمایند

-         و در آخرین مرحله بطری های آماده را جمع آوری می نمایند


شرح مدل دوم دستگاه بادکن پت، مدل نیمه اتومات

تعریف کار در این مدل دستگاه بادکن پت نیز دارای شرایط خاصی است. کوره در این مدل حالت نیمه اتوماتیک دارد و حتی در مرحله جابجایی پریفرم از کوره به سمت داخل قالب نیز دخالت انسان وجود ندارد و دستگاه به صورت اتومات این حرکت را انجام می دهد.

شرح مدل دوم دستگاه بادکن پت، مدل نیمه اتومات

این مدل از دستگاه بادکن پت بصورت تمام اتوماتیک می باشد. در این مدل حضور اپراتور نیاز نیست و همه امور صفر تا صد مراحل تولید توسط خود دستگاه انجام میشود. این نوع از دستگاه بادکن پت برای مشاغل نوپا و یا کارگاه های کوچک مناسب نمی باشد.

نگاهی به مزایای استفاده از دستگاه بادکن پت

دستگاه بادکن پت دارای ویژگی هایی است که حضور این فناوری در بازار موجبات تحول عظیمی را برا صنعت تولید و بخصوص شرایط آسانی کار برای تولیدکنندگان بوجود آورد. برخی از مزایا و ویژگی های این دستگاه را در ادامه مطالعه بفرمایید.

1-    عدم اشغال فضای زیاد: یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مشخصات دستگاه بادکن پت که بسیار برای تولیدکنندگان مورد رضایت می باشد، نداشتن فضای اختصاصی زیاد برای این نوع از دستگاه ها است. این امتیاز عدم اشغال فضای زیاد می تواند کاهش هزینه های معطوف به این دستگاه را شامل شود.

2-     نیازی به داشتن مهارت زیاد ندارد: در استفاده از این دستگاه بادکن پت بخاطر نداشتن شرایط پیچیده و آسانی که دارد، نیاز به مهارت زیاد نمی باشد و این خود از مزیت های بسیار عالی این دستگاه بشمار می رود.

3-    تامین مواد اولیه راحتی دارد : در تامین مواد اولیه نیز این دستگاه بادکن پت شرایط بهبود را دنبال کرده و نیازی به تامین مواد اولیه خاص وجود ندارد.

4-    انبارداری آسان: از خصوصیت های محصولات تولیدی توسط دستگاه بادکن پت می توان به خاصیت نشکن بودن و سبک بودن فراورده های تولیدی این دستگاه اشاره داشت. این مزیت می تواند در جابجایی ها بسیار منحصر بفرد باشد و البته که درباره نگهداری و شریان انبارداری نیز می تواند بسیار شرایط را راحت و آسان تر نماید.

نگاهی به معایب استفاده از دستگاه بادکن پت

در استفاده از دستگاه بادکن پت به این نکته باید توجه ویژه ای داشت که محصولات بطری تهیه شده توسط این دستگاه ها بخاطر شرایطی پلاستیکی که دارند برای بسته بندی تولیدات مواد مایعی که نیاز به شرایط دمای زیاد دارند به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. این اتفاق اختلال دمای بسیار گرم با پلاستیک استفاده شده در بطری های تولیدی، به خاطر شرایط جنس و ترکیباتی که در این بطری ها وجود دارد، می تواند موجبات شرایط تغیر شکل و در ادامه ضرر را بوجود آورد.  

در انتخاب دستگاه بادکن پت چه موارد را در نظر داشته باشیم

برای هر کسب و کاری ویژگی های منحصر بفردی وجود دارد که این ویژگی ها می توانند موجبات شرایط اعمالی و تمایز را بین این کسب و کار ها با کسب و کار های دیگر باشد. پس طبیعی است که در انتخاب مواد اولیه، ابزارات، نوع فرایند ها و دیگر موارد باید بر اساس نظر کارشناسان خبره و توجه به شرایط هر کسب و کاری اقدام به انتخاب نمود. اگر شما به عنوان کارفرما به دنبال تهیه دستگاه بادکن پت می باشید، همین امور و توجه به شرایط کسب و کار خود می تواند شما را برای انتخاب نوع دستگاه بادکن پت یاری دهد. بطور کلی هر زمان کارفرمایی به امور کاری، بروز خسارات احتمالی، با انجام بررسی و تحقیق احاطه داشته باشد، می تواند با تعین ریسک ها و تخمین شرایط بعدی به طور مناسب و البته دقیق، نسبت به انتخاب و استفاده از نوع دستگاه بادکن پت اقدامات لازم را مبذول فرمایید. این بررسی و توجه می تواند بسیار برای پیشگیری از بروز اتفاقات کاربردی باشد. یکی از نکات کلیدی که باید کارفرما در نظر داشته باشد شناخت و بررسی محیط کاری است. این امر می تواند شما را در انتخاب دستگاه یاری کند و شما دستگاهی را هماهنگ با شرایط محیط  کاری خود انتخاب نمایید و حتی به راحتی می توانید تعداد تیراژ تولید را نیز تخمین زده تا در آینده شامل تحمیل هزینه های زیاد نشوید.

ویژگی های دستگاه بادکن پت

دستگاه تزریق پلاستیک بادکن پت دارای ویژگی هایی است که در ادامه به آن می پردازیم:

1-    این دستگاه به همراه مدل دستی و اپراتوری که دارد، از شرایط نیمه خودکار و تمام خودکار نیز بهره مند می باشد

2-    کی از مواردی که در کاربرد این دستگاه بسیار مهم است، دمای هوا است که بخاطر وجود تغییرات دما این دستگاه از مزیت استفاده از تهویه هوای مفیدی برخوردار می باشد. 

3-    از دیگر مزیت های این دستگاه برای انجام فرایند می توان به استفاده از مزیت مدار کنترل کننده اشاره داشت که در تنظیم روند اجرای فرایند ها بسیار کاربردی است.

4-    این دستگاه به دلیل نوع کاربردی که دارد می تواند بر اساس تکرار مدام، موجبات کندی کار را برای این دستگاه بوجود آورد. این موضوع با انجام روغن کاری های اتوماتیکی که انجام می شود مشکلی را ایجاد نمی نماید.

مواد اولیه ای که برای دستگاه بادکن پت نیاز می باشد:

یکی از ابتدایی ترین موادی که در تهیه محصولات دستگاه بادکن پت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، پریفرم است. کیفیت پریفرم که از اولین مواد تشکیل دهنده بطری محسوب می شود می تواند عامل مهم و تاثیرگذاری در کیفیت تولید بطری باشد. بدین منظور هرچه کیفیت پریفرم بالاتر باشد، شفافیت، تمیزی، استحکام و مرغوبیت کالای نهایی را تضمین می نماید. در شرح خصوصیت پلی فرم باید گفت که از مواد اولیه پلی اورتان ساخته شده است که از طریق دستگاه های تزریق پلاستیک با نام اختصاری (پریفرم ساز) تولید می شوند.

نگاهی به قالب های دستگاه بادکن پت

دستگاه های بادکن پت شرایط تولیدی بطری های متفاوتی را دارند و برای تولید هر نوع بطری به قالب های مجازی نیاز می باشند. هر کدام از این قالب ها دارای آلیاژ مخصوص به خود است و بهترین آلیاژ در ساخت این قالب ها را می توان از آلیاژ (چدن) نام برد. در ساخت قالب ها دقت بسیاری را باید بکار برد چرا ساخت قالب بی نقص رابطه مستقیمی با تولید بطری های مناسب و بدور از هرگونه نقص را شامل می شود. ساخت قالب تمیز و با کیفیت می تواند در صرفه جویی هزینه ها بسیار مهم باشد.

برخی از ویژگی های پلاستیک که مهم ترین ماده برا محصولات تهیه شده توسط دستگاه بادکن پت می باشد

پلاستیک محصول که کارایی فوق العاده ای دارد. می توان به جرات گفت که استفاده از این محصول در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. از بیان ویژگی های این محصول به موارد زیر اشاره می شود:

1-    مقاومت بسیار بالا: این پلیمر که از مقاومت و استقامت بسیار بالایی برخوردار است، در شرایط متفاوت مانند شرایط مختلف دما نیز در نقش عایق در شرایط سرما و گرما، بسیار عالی عمل می نماید.

2-    جایگزین شیشه: از نظر کیفیت ظاهری می توان گفت برخی از این محصولات به اندازه ای شفاف می باشند که در تولیدات محصولاتی که نیاز به استفاده از شیشه دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

3-    تنوع استفاده بالایی دارند: با توجه به شرایطی که جنس پلاستیک دارد، میکروب ها و باکتری ها از رشد بر روی پلاستیک عاجز می باشند. این مورد که به تایید جامعه پزشکی هم قرار گرفته است دلیل بسیار خوبی است که مورد استقبال تولید کنندگان لوازم پزشکی قرار بگیرد و آنها طبعا با اطمینان در تولید و ساخت وسایل پزشکی از این ماده آلی استفاده می نمایند.

4-    وزن بسیار کم:  با توجه به شرایط پلاستیک که می تواند از استقامت بسیار بالایی برخوردار باشد، این محصولات در برابر فلزات سنگین از وزن بسیار کمتری برخوردار می باشند که می تواند رقیب عالی برای این دسته از مواد در نظر تولیدکنندگان و البته مجریان در حوزه ساختمان به حساب آید.

5-    دردسترس بودن: این محصول به خاطر وجود مواد اولیه و دسترسی راحتی که دارد، از نعمت بسیار عالی نسبت به دیگر محصولات برخوردار می باشد. 

قیمت گذاری دستگاه بادکن پت

امروزه در صنعت تولید و بسته بندی نوشیدنی ها اعم از گازدار و بدون گاز، آب معدنی و یا آبمیوه و یا  نوشیدنی ماءالشعیر شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ا بوده ایم، در بین دستگاه ههای تزریق پلاستیک، قیمت دستگاه بادکن پت متفاوت است. این تفاوت را هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفت به راحت میتوان مقایسه نمود. دستگاه بادکن پت با توجه به کیفیت بالایی که دارد از قیمت بسیار مناسبی هم در کنار دستگاه های دیگر برخوردار است که این می تواند با توجه به استقبال بالایی که در نظر کارفرمایان به وجود آورده، مزیت فوق العاده ای برای این دستگاه شامل شود.

منبع : عارف صنعت

نظرات

پست‌های پرطرفدار