وابستگی بی چون و چرای بازار به دستگاه بادکن پت

 امروزه با توجه به فعالیت ها و پیشرفت های موجود و البته تنوع درخواست های بازار و مشتریان، مدیران و تولیدکنندگان را به ناچار به تولید محصولات جدید و متنوع در حوزه های بازار غذا و دارو به عنوان دو رکن اساسی مصارف جامعه و غیره متمایل ساخته و این تنوع لازمه داشتن شرایط بسته بندی مطلوب را نیز به همراه خواهد داشت. از این رو به موازات این فعالیت ها، مدیران صنعتی بسته بندی ساخت و تولید قوطی را مجاب به استفاده از دستگاه بادکن پت نموده است. به همین خاطر است که می توان به جرات گفت، دستگاه بادکن پت (PET) امروزه به جزو لاینفکی از بازار رقابتی بدل گردیده است. در حوزه بسته بندی موضوع بسیار مهم جنس و کیفیت ماتریالیست که مورد استفاده قرار می گیرد، در اینجا باید از پت نام برد که ماده اصلی دستگاه بادکن برای تولیدات اقلام متنوع بسته بندی می باشد. چرا که پت به دلیل کیفیت بهداشت و ضریب سلامتی بالایی که دارد، از بهترین انواع مواد مورد استفاده برای تولید بطری های خوراکی، نوشیدنی ها و ظروف مواد غذایی در صنعت بسته بندی صنایع غذایی و دارویی است که همه توسط دستگاه بادکن پت ساخته و تولید می شود. (پلی اتیلن ترفتالات) که از زیر مجموعه های مواد پلاستیکی می باشد، در واقع به صورت مخفف همان پت نامیده می شود، ماده پلاستیکی بی خطری است برای بسته بندی در حوزه محصولات دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان این شاخصه را با توجه به نماد حک شده بر روی آن که بصورت عدد (1) می باشد، ملاحظه رویت نمود.

دستگاه بادکن پت

روند تولید ظروف بسته بندی توسط دستگاه بادکن پت 

دستگاه بادکن پت به جهت تولید اقلام بسته بندی و ظروف پلاستیکی، مراحل زیر را طی می نماید

1-    ابتدا ظروف پت با شرایط حرارتی بالا و تغییر شکلی که به سبب همین مواجهه با حرارت موجب می شود، شامل تغییر شکل شده و با همین تغییر شکل وارد دستگاه بادکن پت می شوند.

2-  در ادامه وارد قالب دستگاه بادکن پت می شود

3-  و با دمش باد توسط یک دستگاه هیتر و یا گرماده از طریق مکانیزم های مختلف، حک شده و به شکل قالب تغییر شکل می دهند و خارج می شود.

انواع مختلف از دستگاه بادکن پت

این نوع از دستگاه ها به انواع دستی، نیمه اتومات و تمام اتوماتیک تقسیم می شوند، با توجه به اینکه امروزه مدیران کارخانه جات تولید محصولات بسته بندی پلاستیکی، به دلیل داشتن ظرافت و دقت بسیار زیادی که در تولید و استفاده از این دستگاه ها لازم است روی به استفاده و تهیه دستگاه های تمام اتوماتیک آورده اند، در ادامه شما را به آشنایی با برخی از این دستگاه های تمام اتوماتیکی که در بازار مورد توجه قرار گرفته است جلب می نمایم.

·        دستگاه بادکن پت از نوع اتومات  OPTIMIZE

مشخصات دستگاه:

این نوع از دستگاه بادکن پت بیشتر برای تولید قوطی آب معدنی مورد استفاده قرار گرفته می شود. بدلیل تمام اتوماتیک بودن دستگاه، این دستگاه هندلینگ پریفرم (handling preform) می باشد. بدنه این نوع از دستگاه بادکن پت  از جنس آهن می باشد که توسط لیزر خم سی ان سی بریده شده است و با رنگ استاتیک کوره ای پوشش داده شده است. قسمت های این دستگاه که با قوطی و بطری در تماس است کاملا از جنس استیل می باشد. قالب های استفاده شده در این دستگاه نیز از جنس آلومینیوم آلیاژی است و سیستم قفل کن دستگاه نیز به صورت (سروو servo) می باشد. در این دستگاه از قطعات (پنوماتیک) از نوع فستو آلمان استفاده شده است و قطعات (الکترونیک) استفاده شده در این دستگاه نیز از نوع برند زیمنس آلمان می باشد. بعلاوه این که در این دستگاه از قطعات (سروو servo موتورها) از جنس (LS) کره استفاده شده است و قطعات مکانیکی مورد استفاده این دستگاه نیز از جنس استیل و فولاد است و تمامی موتور ها و گیربکس ها نیز از بهترین نوع اجناس می باشند.

دستگاه بادکن

شرح فعالیت: زمانی که پریفرم به داخل مخزن دستگاه  دستگاه بادکن پت (loader) تغذیه می شود، تا زمان خروجی محصول، تمام این فرایند های تغذیه پریفرم و تولید محصول قوطی، تحت کنترل موقعیت (control positioning) با سیستم (servo) و سنسورهای موقعیت (proxy) می باشد. زمانی که قالب گیری توسط (pressure sensor) انجام می شود، تمام بطری های معیوب و ناقص به صورت اتوماتیک از مسیر خارج می شوند و پس از مرحله فرایند بطری گیری که توسط سیستم کنترل (manipulator) انجام می پذیرد، بطری های ناقص به صورت منظم و خطی (straight direct) وارد خطوط مشخص می شوند.

قابلیت دستگاه:

از آنجایی که این نوع از دستگاه بادکن پت دارای گواهینامه بین المللی (HACCP) که همان (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت در زنجیره تامین مواد غذایی) است می باشد، قابلیت تولید بطری با با دهانه (28 تا 38) و قابلیت تولید بطری های (شورت نک) که از خصوصیت منحصر بفرد آن عدم نیاز به تعویض قطعه با حجم (250 سی سی) تا (2000 سی سی) می باشد را دارد. از دیگر قابلیت های این دستگاه باید گفت که بصورت فول (سروو servo) بوده و تمامی حرکات دستگاه با (سروو servo موتور) کنترل می شود.

از دیگر قابلیت های این نوع از دستگاه بادکن به موارد زیر اشاره می شود

1-    بهره مندی از سیستم هوشمند جداساز پریفرم و بطری های ناقص و معیوب و قرارگیری آنها در مسیری جدا

2-    این دستگاه قابلیت آن را دارد که با استفاده از سیستم (BACKlash)، اقدام به رفع درز های ایجاد شده بر روی محصول می نماید.

3-    از سیستم انرژی (ENERGY SAVING) بهره مند می باشد.

4-    دارای قابلیت سیستم ایر ریکاوری (AIR RECOVERY SYSTEM) می باشد.

5-    در زمان تعویض قالب از سرعت بالایی برخوردار می باشد.

6-    در زمان باز و بسته شدن قالب ها، از سیستم (TOGGLE) استفاده شده است.

7-    این دستگاه از (6) محور با شرایط فول سروو servo بهره مند می باشد.

8-    در زمان خنک شدن به جهت خروجی قالب، از دمش باد با شاخصه (10 BAR – 11m3   & 30 BAR – 10m3) استفاده شده است.

9-    میزان مصرف انرژی برق دستگاه مدل : (50 kw) می باشد

10-            ارتفاع ظرف این دستگاه مدل : (300-70) می باشد

11-            قطر ظرف دستگاه مدل : (100-45) می باشد

12-            حجم ظرف استفاده شده در دستگاه مدل : (250-2000) می باشد.

13-            تعداد ضرب دستگاه مدل : (14000) می باشد

14-            طول دستگاه مدل : (577) می باشد

15-            ارتفاع دستگاه مدل : در حدود (260) می باشد

16-            عرض دستگاه مدل : (230) می باشد.

انواع دستگاه:

این مدل به (3) سری تقسیم می شود

1-       14000 bott

2-       12000 bott

3-       9000 bott




·       دستگاه بادکن پت (PET) از نوع اتومات مدل بلوپت  SB 5000 S

مشخصات دستگاه:

در این نوع از دستگاه بادکن پت مدل بلوپت سیستم باز و بسته شدن و حرکات قالب کاملا توسط (سروو servo موتور) انجام شده و این به دلیل تماما اتوماتیک بودن این دستگاه می باشد. در این دستگاه شما می توانید به صورت اتوماتیک شیر برقی ها و سروو servo موتور را از طریق مانیتوری که در محل مشخص قرار داده شده است ملاحظه بفرمایید. هوشمندی دستگاه موجب شده است که تمامی خطاهای موجود در صفحه مانیتور لییست شده و شما به راحتی به صورت مرحله به مرحله ای نسبت به رفع خطاهای ممکن قبل از خروجی محصول اقدام بفرمایید. در دستگاه بادکن پت مدل بلوپت سیستم حرکات استرچ از نوع (motor servo) می باشد.

شرح فعالیت:

با توجه به اینکه دستگاه بادکن پت مدل بلوپت کاملا اتوماتیک بوده و حرکات با توجه به فناوری (سروو servo موتور) انجام می گیرد، حرکت قالب ها با سرعت و ضریب دقت بالایی انجام می شود. هرچند که در سیستم دستگاه بادکن پت مدل بلوپت تمامی خطاها لیست می شود اما، خود سیستم در بیشتر مواقع خود نسبت به رفع خطاهای ممکن اقدام می نماید و مجدد ریست شده و آماده کار می شود. در این سیستم به دلیل اینکه حرکات استرچ از نوع (motor servo) می باشد، ضایعات پریفرم در کمترین حد ممکن قرار میگیرد و تقسیم مواد در داخل بطری و قوطی ها در فرایند تولید به طور یکسان انجام می شود. این قابلیت موجب کاهش مطلوبی از وزن بطری ها و محصولات تولید شده توسط دستگاه بادکن پت مدل بلوپت  SB 5000 S را شامل می شود.

قابلیت دستگاه:

قطعات داخلی دستگاه بادکن پت مدل بلوپت  SB 5000 S از جنس استیل و فولاد می باشند. در  این دستگاه موتور ها و گیربکس ها را از جنس مطلوب تهیه شده است. در این دستگاه قطعات (پنوماتیک) را از نوع (فستو آلمان) استفاده شده است. همچنین قطعات (الکترونیک) دستگاه نیز از نوع (زیمنس آلمان) و (کارلوگاوازی ایتالیا) می باشد. (سروو servo موتور های) موجود در این دستگاه نیز از جنس (S L کره) می باشد. نکته قابل توجه در بیان قابلیت های این دستگاه داشتن گواهینامه استاندارد (CE) از اروپا است که می تواند یکی از بارزترین قابلیت های این دستگاه بشمار رود.

در کنار موارد از قابلیت های دس به موارد زیر نیز اشاره می شود.

1-    دستگاه مدل بلوپت از میزان ذخیره هوا (25 %) برخوردار می باشد

2-    دستگاه مدل بلوپت به دلیل قابلیت های موجود، (25 %) کاهش مصرف برق را مشاهده خواهید کرد.

3-    دستگاه بادکن پت مدل بلوپت مجهز به سیستم (DRIVE SERVO) می باشد.

4-    در این دستگاه فرایند تولید بطری با پریفرم های (شورت نک 5/10 گرم) انجام می شود.

5-    دمش باد خنک کننده موجود در این دستگاه از نوع (10 BAR – 6m3   & 30 BAR – 4m3)می باشد.

6-    برق مصرفی دستگاه مدل بلوپت، (40 kw) می باشد.

7-    ارتفاع دستگاه بادکن پت مدل بلوپت، (350-70) اندازه می باشد.

8-    قطر ظرف استفاده شده در دستگاه مدل بلوپت، (110-45) می باشد

9-    حجم ظرف استفاده شده در دستگاه مدل بلوپت، (100-2500) می باشد.

10-            مقدار ضرب دستگاه مدل بلوپت، (5000) می باشد.

11-            ارتفاع دستگاه مدل بلوپت، (205) می باشد

12-            عرض دستگاه بادکن پت مدل بلوپت، (213) می باشد.

13-            طول دستگاه مدل بلوپت ، (265) می باشد.

نحوه اندازه گیری قیمت دستگاه بادکن پت به جهت تولید آب معدنی

به طور کلی قیمت دستگاه بادکن پت، بستگی به مولفه هایی از جمله سرعت انجام فرایند تولید در ساعات، نوع اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک بودن دستگاه و مواردی دیگر بستگی دارد. از آنجایی که تولید بطری و قوطی به کمک پت، برای استفاده به جهت بسته بندی تقریبا در همه حوزه ها علی الخصوص حوزه های غذایی و دارویی، و البته در حوزه های آرایشی نیز مورد استفاده می باشد، در هر فرایند بسته به نوع محصول مورد نظر مدل خاصی از این نوع دستگاه بادکن پت بکار گرفته می شود، پس طبیعی است که نوع این دستگاه ها و حالت استفاده از آنها در میزان قیمت آنها تاثیر گذار باشد.

هزینه و سرمایه مورد نیاز برای تهیه دستگاه بادکن پت به جهت تولید آب معدنی

طبعا استفاده از دستگاه بادکن پت به جهت تولید و ساخت محصول آب معدنی و بسته بندی قوطی و بطری، مستلزم داشتن

محیط مناسب به جهت احداث کارخانه استفاده از دستگاه بادکن پت

تهیه یک آرم و برند مناسب برای تولید

اخذ مجوز های مورد نیاز

تهیه دیگر ابزارات مهم در فرایند تولید

استخدام کارکنان با تجربه و کارشناسان خبره

و البته تهیه یک آزمایشگاه مدرن و کاربردی به نیت بررسی کیفیت و سلامت محصولات و غیره می باشد

همه این امور نیازمند پرداخت هزینه های مشخصی است که باید قبل از شروع این فرایند مورد توجه و بررسی قرار گرفته شود.

برای انتخاب محل مناسب احداث کارخانه تولید آب معدنی با دستگاه بادکن پت باید در انتخاب محلی به دور از آلودگی های شهری و حیوانی و نزدیک به چشمه و منابع آب طبیعی دقت لازم را بکار برد. این نزدیکی می تواند در کاهش هزینه های لوله کشی نیز بسیار مورد توجه باشد.

انتخاب دیگر که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، انتخاب برند مناسب است. نام برند و آرم محصول باید از یک ادبیات آسان و جذاب که در ذهن ماندگاری بیشتری را داشته باشد بهره مند باشد. هرچه برند شما حس مطلوبی در خاطره مشتری ایجاد نماید، می تواند در انتخاب مشتری بسیار کاربردی باشد.

شما پس از اخذ مجوز از سازمان آب، سازمان صنعت و معدن و تجارت و باقی سازمان های مربوطه، اجازه تاسیس کارخانه خود را خواهید گرفت و با توجه به برند و محل مناسبی که انتخاب فرمودید، فعالیت خود را آغاز میکنید. و با توجه به نیاز بازار و مشتری تولیدات خود را به واسطه استفاده از دستگاه بادکن پت روز به روز افزایش می دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول میتوانید به وب سایت عارف صنعت مراجعه نمایید.   

نظرات

پست‌های پرطرفدار